Michael Yogman, Andrew Garner, Jeffrey Hutchinson, Kathy Hirsh-Pasek, Roberta Michnick Golinkoff
COMMITTEE ON PSYCHOSOCIAL ASPECTS OF CHILD AND FAMILY HEALTH, COUNCIL ON COMMUNICATIONS AND MEDIA
כוחו של המשחק- תפקידם החשוב של רופאי הילדים בהסברת חשיבות המשחק לחיים בריאים ולהתפתחות תקינה של ילדים בקרב הורים
מחקרים מראים כיום כי משחק בין הורה לילד הוא הזדמנות ייחודית לקידום יכולות חברתיות- רגשיות, קוגניטיביות, שפתיות ויכולות ויסות אשר בונות תפקודים ניהוליים ומוח פרו – חברתי. המשחק תומך ביצירת יחסים בטוחים ומזינים עם כל המטפלים בסביבת הילד. המשחק בונה תשתיות מוחיות המקדמות את אותם תפקודים ניהוליים המאפשרים את תהליך הלמידה עצמו (להבדיל מלימוד תוכן) אשר מאפשר לנו התמדה לעבר מטרה והפחתת הסחה.
מאמר חשוב זה של ה- AAP (האקדמיה האמריקאית לרופאי הילדים) שפורסם בז׳ורנל Pediatrics"״ פונה פנייה ישירה אל אוכלוסיית רופאי הילדים אותם רואה כבעלי תפקיד מרכזי בהכוונת ההורים לבריאות ורווחה בנושא התפתחות הילדים. המאמר מסביר תיאורטית ומנמק מחקרית את תפקידו הכל כך משמעותי של המשחק ההדדי-תקשורתי, חופשי ודמיוני בגיל הצעיר – להתפתחות התקינה של הילדים. הוא מרחיב באופן מעניין ועדכני לגבי הדרך בה המשחק מאפשר הזדמנות ייחודית לשיפור מיומנויות רגשית-חברתיות, מוטוריות, קוגניטיביות, מיומנויות שפה, יכולת וויסות עצמי, שיפור בהתפתחות ה"עצמי", בתחושת הבטחון, ביחסי הדדיות ועזרה לאחר המשמעותי (caregiver), בתחושת רווחה ובריאות פיזית ונפשית ובהפחתת הורמון ה"סטרס" בקרב בילדים.
המאמר ממליץ לרופאים לא רק לעודד הורים לשחק עם ילדיהם אלה גם לעודד מערכות גני ילדים לאפשר משחק חופשי המקדם כישורים חברתיים, פתרון בעיות, כישורים ניהוליים, שיתופי פעולה ויצירתיות שחשובים ביותר להצלחה בבית הספר בפרט ובחיים בכלל במיוחד במאה ה-21 שמאופיינת בעולם עבודה הדורש יותר חדשנות ויצירתיות ופחות שינון. המאמר מגבה את טענותיו במחקרים עדכניים אשר מעידים על כך שפעילויות מובנות האמורות לקדם תוצאות אקדמיות כגון קריאה וחשבון ושהפכו להיות חלק רחב מאד מתכניות במסגרות גני הילדים, אינן מראות יכולת הסתגלות טובה יותר לבית הספר ולחיים עצמם כמו המחקרים על המשחק החברתי וההדדי.
מאמר זה ממליץ לכל רופא הילדים לרשום להורים "מרשם למשחק" בתוך סדר היום של הילד בכל בדיקת מעקב על מנת לשפר איכות חיים ולהגיע לחיים מאוזנים ובריאים בהתפתחות הילדים בכלל ובקרב ילדים עם צריכים מיוחדים בפרט.