החזרה לעבודה החינוכית והטיפולית בימי קורונה עתידה להביא עמה אתגרים רבים עבור ילדים, עבור הורים, עבור אנשי החינוך וכן עבור המטפלים במסגרות החינוך המיוחד. כולם נדרשים להיענות להנחיות לשמירה מפני הדבקה פוטנציאלית ואלו, מציבים בפנינו מציאות טיפולית חדשה ולא מוכרת המביאה עמה סוגיות רבות להתמודדות. אחת מהן היא הצורך בחבישת מסיכה על הפנים ואליה נתייחס במסמך זה.
המסיכה אותה אנחנו נדרשים לחבוש, אשר מכסה כ 2/3 מהפנים ומסתירה חלקים משמעותיים בהם מצויות הבעות הפנים, גורעת ומפרה את האינטראקציה המוכרת, שלעיתים רבות, מהווה אתגר בפני עצמו אצל ילדים בעלי צרכים מיוחדים וילדים על הספקטרום בפרט. עצם הסתרת הפנים, מביאה עמה סטרס מתוקף השינוי שמהותו איננה תמיד ברור לילדים, תחושת הזרות שעלולה להתעורר, חוסר היכולת להישען על המוכר והיעדרם של רכיבים מרכזיים המצויים בפנים.
באמצעות ההתבוננות בפני הפרטנר התקשורתי מתאפשרים:
- שימור ווידוא הקשר עם הפרטנר לאינטראקציה.
- היכולת להיעזר בפנים כתמיכה חזותית לנשמע באמצעות קריאת השפתיים וקריאת מסרים שאינם מילוליים המצויים בפנים.
- זיהוי החוויה האפקטיבית של הפרטנר אשר תומכות בחיבור הרגשי ובקשר.
- תהליכי ויסות הדדי אשר נשענים בחלקים גם על מרכיבים חזותיים של הבעות פנים.
מתוך התנסות מטפלות בעבודה עם מסיכה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, להלן כמה תובנות ורעיונות הקשורים הן לעצם ההתמודדות של הילדים עם השינוי וכן לאסטרטגיות בטיפול היומיומי, הנגזרות ממנה:
- חשוב כי החשיפה לחבישת המסיכה תהיה מדורגת ותכיל הכנה מותאמת לשלב ההתפתחותי של הילדים וליכולתם להבין את הסיטואציה החדשה.
- חשוב שחבישת המסיכה תיעשה בנוכחות הילד על מנת שיוכל לקשר בין התוצאה והתהליך ולזהות כי המטפל המוכר לו, הוא זה שמצוי מאחורי המסיכה.
- ניתן להדביק תמונה ברורה של איש הצוות על חולצתו, בגובה החזה על מנת שהילד יוכל לקשר בין הדמות שמאחורי המסיכה והדמות המוכרת לו מן התמונה.
- במידת האפשר, רצוי לקיים את ההסתגלות למסיכה בצורה משחקית לדוג׳ באמצעות משחק התחבאות משותף, של הילד ושל המטפל (כשלכל אחד מסיכה משלו להסתתרות) וזאת, על מנת ליידד את הילד עם האביזר החדש והמשמעותי שנוסף לקשר ומשפיע עליו מאוד ולהפחית את החרדה המלווה את הענין.
- ניתן לשלוח לילדים סרטוני הכנה, בהם המטפל/איש החינוך חובש את המסיכה, מספר עליה ומתנסה בה על פניו, זאת, על מנת שהילד יכיר את המסיכה עוד בטרם מגיע למרחב הגני/הטיפולי. ניתן להכין סרטונים או סיפורים חברתיים אשר עוסקים בסוגייה ובחששות האפשריות שהיא מעלה.
- ניתן להוסיף במרחב הגני מסיכות נוספות לכל ילד, עמם יוכלו לשחק ולהפוך אותן לאביזר מוכר ויומיומי יותר. ניתן להכין בגן לכל ילד מסיכה משלו על מנת להתנסות בה בעצמו ולקרב אותה אל המרחב שלו.
ניתן להכין מסיכות מוקטנות לבובות משחק ולזמן מרחב משחקי שיאפשר עיבוד של הסיטואציה החדשה עם הילדים. - בהתאם לשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא, ניתן לקיים הסברה ושיח סביב התחושות השונות המתעוררות לנוכח חבישת המסיכות שהצוות חובש. ניתן יהיה להבחין כי לכל ילד חוויה אחרת ושונה, מתוקף השלב ההתפתחותי-רגשי בו מצוי ועצם קיום השיח הפתוח והמאפשר, יתמוך ביכולתם של הילדים לשאת את השינוי ולעבד אותו בתוך הקשר עם הצוות.
- מדובר בתהליך דינאמי של הסתגלות. יתכן כי בימים הראשונים נצפה בקשיי ויסות של הילדים, אולי בהימנעות מקשר או ביטויים אחרים של חוסר ויסות, בהתאם לפרופיל של הילד. נזכור, כי ככל שנעבד עם הילדים את הקושי והשינוי – כך נסייע להם בהסתגלות אליו. כל תחושה ורגש – לגיטימיים!
- היות שהמסיכה מסתירה רכיבים אפקטיביים משמעותיים, חשוב כי נתמוך באופנים אחרים במסרים האפקטיביים. נשים לב ונהיה מודעים להבעות הפנים סביב החלק הגלוי, העיניים ונוודא, כי מועבר בהן מסר מרגיע ונעים אשר מפחית את החרדה בקרב הילדים. ניעזר בג׳סטות ובשפת גוף התומכת ברגיעה ובאווירה נינוחה על מנת להגדיל את הבטחון ולהפחית את הסטרס וכמובן, נשים לב לשימוש בקוליות אפקטיבית על מנת לתמוך ברכיב הויזואלי החסר.
- בילדים בוגרים יותר אשר נדרשים בעצמם לחבוש מסיכה, נשים לב להבעת הפנים המצויה באיזור העיניים אשר מעידה רבות על מצבי סטרס. חשוב להיות רגישים ולשים לב למבע העיניים ולשרירים המצויים סביבם, אשר מספרים את מצבו הרגשי של הילד.
ההנחיות החדשות להן אנחנו נדרשים בימים אלו, מביאות עמן את הצורך העכשווי לחשיבה הלוקחת בחשבון את השלב ההתפתחותי – רגשי כמו גם את הפרופיל האינדיבידואלי של הילדים לשם התאמתן באופן המיטבי בסביבת עבודתינו.
בהצלחה לכולם!