קורס עקרונות בסיסי ללימוד מודל ה-DIR
מודל ה-DIR הוא מודל כוללני -התפתחותי-רגשי להערכה והתערבות טיפולית עבור ילדים עם צרכים מיוחדים. המודל מאגד בתוכו ידע ממגוון תחומי התפתחות, תוך התמקדות בבניית בסיס רחב של יכולות חברתיות, רגשיות וקוגניטיביות שיובילו להתפתחות, למידה והסתגלות. עקרונות המודל כוללים זיהוי מוקדי הכוח והאתגרים ההתפתחותיים של הילד, התחשבות באפיוניו הנוירו-ביולוגיים ותחומי העניין שלו, והתייחסות ליחסים ומערכות הקשר המשפיעים על התפתחותו.
קורס זה, המאורגן על-ידי ארגון DIR ישראל, מציע הכרות ראשונית עם מודל ה-DIR הייחודי. מטרתו להקנות ידע תיאורטי בסיסי סביב עקרונות המודל ומרכיבי ההתערבות השונים בו.
קורס העקרונות מאורגן ומועבר על ידי ארגון DIR ישראל כבר מעל 10 שנים . הקורס מיועד למטפלים מכל מקצועות הטיפול, מחנכים, משלבים, מדריכים, מנהלי מסגרות חינוכיות של ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים המעוניינים להכיר את המודל ואת עקרונותיו. הקורס מתקיים כיום באופן מקוון מס׳ פעמים בשנה.
הקורס כולל הרצאות על מרכיבי המודל:
השלבים התפתחותיים-רגשיים (D), הפרופיל האינדיבידואלי ( I) ומרכיב מערכות היחסים בהתפתחות (R), יידונו ההשפעות ההדדיות המתקיימות בין מרכיביו, כמו כן, יילמדו סוגי ההתערבויות השונות במודל כמו floor time, עבודה חצי מובנית ועבודה סנסו-מוטורית, תילמד העבודה עם הורים שתדגים את חשיבות היחסים להתפתחות על פי תפיסת המודל ועוד.
במהלך הקורס יודגמו התערבויות טיפוליות באמצעות קטעי וידאו מתחומי הטיפול השונים במרחבי התערבות שונים כמו קליניקה, בית ומסגרות חינוכיות, בנוסף יוצג תיאור מקרה אשר יאפשר התבוננות על התערבות מקיפה במודל הלכה למעשה.
הקורס יספק הדגמות מעשיות באמצעות סרטוני וידאו המדגימים התפתחות טיפיקלית וכן התערבויות לפי עקרונות המודל.
חשיפה זו לידע התיאורטי בשילוב עם התבוננות על התערבויות מגוונות במודל, תקנה למשתתפים היכרות ראשונית עם המודל ותזמין את המשתתפים להמשך העמקה באמצעות הדרכה והשתתפות בתהליך ההסמכה של ארגון DIR ישראל. קורס העקרונות מהווה קורס חובה עבור המעוניינים להתקדם בתהליך ההכשרה.
הקורס מחולק לשני חלקים אשר יחדיו מוכרים לצורך גמול השתלמות במשרד החינוך. בתום הקורס תישלח תעודת השתתפות בקורס למייל.
חומרי הקורס – מקראות מאמרים רלוונטיים ומצגות ההרצאות – יימצאו באתר הארגון ויהיו זמינות להדפסה עבור המשתתפים.
- סקירה כללית אודות המודל ומרכיביו השונים.
- מרכיב ה־D — Development: נסקור את רצף השלבים ההתפתחותיים על פי המודל כבסיס להערכה ולהתערבות. נציג את חשיבותם, את השפעת רכישת כל שלב לצורך המשך ההתפתחות ונדגים כיצד מתבוננים על השלבים הללו בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים.
- מרכיב ה־I — Individual Differences: נעמיק בהבנת ה “הבדלים אינדיבידואלים” ונתבונן על ההשפעות ההדדיות שבין האופן בו הילד מעבד וחווה את עולמו (רגשית, חושית, מוטורית, קוגניטיבית ועוד) ובין תפקודו והיחסים שאותו הוא מכונן עם מטפליו.
- מרכיב ה־R — Relationship: נתבונן על המשמעות וההשפעה שיש לקשר וליחסים בין הילד ומטפליו העיקריים על התפתחותו.
- התבוננות על התערבות בתחום התקשורת והשפה על פי מודל ה־DIR: נתבוננן על האופן בו תפיסת המודל ועקרונותיו מקבלים ביטוי בטיפול בתחום השפה והתקשורת בילדים בשלבי ההתפתחות השונים.
- עקרונות ה־Floor-Time והאסטרטגיות בהן משתמשים בהתערבות שלבי התפתחות שונים
- עבודה מובנית חלקית ותוכניות טיפול (תכנית מערכתית המשלבת טיפולי FT, עבודה חצי מובנית ותכנית סנסומוטורית).
- תיאור מקרה מסכם.
- סיכום הקורס, כמה מילים על תהליך ההכשרה של הארגון, שאלות.
- היקף הקורס: 23 שעות אקדמיות.
קורס “עקרונות מודל ה־DIR” חלק ב׳ הינו קורס השלמה של 7 שעות אקדמאיות. השלמה זו שונה מחלק א׳ והיא מתמקדת בתכנים תיאורטיים נוספים אשר בבסיס מודל ה־DIR ובלמידת הטכניקות הטיפוליות. חלק ב׳ מיועד למטפלים מכל מקצועות הטיפול ולאנשי חינוך אשר השלימו את חלק א’ של הקורס.
גם חלק ב׳ מאורגן ומועבר על ידי ארגון DIR ישראל ויתקיים גם הוא בצורה מקוונת.
קורס עקרונות חלק ב’ מהווה גם השלמה למעוניינים בגמול השתלמות במסלול האישי ומותנה באישור משרד החינוך ובאחריות המשתתף. יש לפעול על פי ההליך המקובל במסלול האישי בתיאום עם הממונים עליכם במקום העבודה.
בתום הקורס יתקיים מבחן אמריקאי וישלח אל המשתתפים אישור השתתפות וציון.
ההרצאות בחלק ב׳ של קורס העקרונות:
- העמקה בהבנת ההבדלים האינדיבידואלים — דגש על תכנון תנועה ועיבוד חזותי מרחבי.
- ״עבודת תת”ח במודל ה־DIR״ — נתבונן על הטמעת שימוש בתת״ח בעבודה במודל ה DIR בשלבי התפתחות שונים ובסוגי התערבויות שונות.
- ״גנים בכל הצבעים״ — הטמעת מודל ה- DIR בגנים — איך זה ניראה?
- “מתחילים מהיש” – תצפית והערכה דרך עדשת ה־DIR.