שלום כתה א׳
הכנת ילד עם צרכים מיוחדים לקראת עלייה לכיתה א’
עלייה לכיתה א’ הינה אירוע מרגש ומכונן עבור ילד והוריו בכלל ובקרב ילד עם צרכים מיוחדים בפרט. המעבר מגן לבית הספר מסמל עבור הילד וההורה עוד נקודת ציון משמעותית בהתפתחותו של הילד, עוד מעבר בדרך לעצמאות. מעבר משמעותי נוסף המכיל בתוכו אתגרים חדשים בחייו של הילד ולא פחות מזה – של ההורה.
בקרב הורים לילדים עם צרכים מיוחדים העלייה לבית הספר יכולה לעורר חששות ודאגות רבות הקשורות באתגרי הלמידה והחברות עם בני השווים, ההבדלים במערך הטיפולי, מעבר ממעטפת הגן הקטנה והמגנה לסביבה גדולה, כזו המרחיקה את ההורה צעד נוסף מיכולת המעורבות.
בקרב הילדים (וההורים כמובן) עלולות להתעורר דאגות וחששות מסיבות שונות ומגוונות – החל מעצם המעבר המעורר חרדה רבה מהלא מוכר דרך הפרידה מדמויות מוכרות ובטוחות והמפגש עם חדשות וכלה בשינוי משמעותי של כל סדר היום ותוכנו עבורם.
הנה כמה הצעות שלנו שעשויות לסייע במעבר המורכב הזה עבור הילד ומשפחתו.
עבורכם ההורים
- ראשית, חשוב שתזהו ותתחברו לתחושותיכם שלכם! עד כמה אתם מודאגים? ממה אתם חוששים? עד כמה אתם סומכים על המערכת? עד כמה אתם סומכים על הילד?
נסו להיעזר באנשי הטיפול / חינוך המלווים אתכם בתהליך, או בהורים אחרים שהיו במצבכם עד לא מזמן. השקיעו מזמנכם לקבל מידע והכוונה על מנת לצמצם את החרדה ולאפשר לכם להגיע אל ילדיכם רגועים יותר, מעבירים מסרים של בטחון עבורם.
תחושת הבטחון (וגם חוסר הבטחון והחרדה) שלכם, ההורים, עוברת אל ילדיכם גם בטרם תרחיבו את הדיבור עמם. הסימנים הרגשיים שלכם, עוברים ונקלטים על ידם גם אם לא מאותתים לכם שכך.
הפחתת החרדה שלכם – תעבור אליהם גם ללא מילים, תנסוך בטחון ותגדיל נינוחות לקראת המעבר. - נסו במידת האפשר ליצור קשר מקדים ישיר עם המחנך/ת העתידי/ת. היחסים עם הדמות המשמעותית לילדיכם היא המפתח להצלחת התהליך. עזרו למחנכים להכיר את ילדיכם דרככם. שתפו אותם במאפיינים הייחודיים של ילדיכם, אותו אתם מכירים טוב מכולם, בכוחותיו/ה, באתגריו/ה ובאמצעים, אותם אתם מכירים, אשר מקלים ומסייעים לילדכם בשעת קושי.
מוכנות לכיתה א’ של הילד כוללת בתוכה תחומי התפתחות רבים : רגשי, חברתי, לימודי, עצמאות.
חשוב להתייחס לתחומים אלו בהכנת ילדכם.
ההכנה הרגשית:
חשוב שהשיח על המעבר יתבצע עם אפקט חיובי ועם מסרים חיוביים המעבירים מסרים של מסוגלות ויכולת, מסרים כמו “אתה כבר גדול” “אתה תלך לבית ספר כמו אחים שלך”.
לא פחות חשוב להפנות קשב בשיח עם הילד למסרים של חשש ודאגה שיעלו מצידו, ותיקופם -״אתה צודק, זה קצת מדאיג עכשיו, אנחנו נכיר ביחד את המורה שלך וגם את הילדים… לאט לאט…״.
- ככל שהילד יקבל מידע הרלוונטי עבורו לגבי בית הספר, במינונים מתאימים ולא מציפים – הבטחון שלו במעבר – יגדל. היכרות עם פני המחנך/ת, במידת האפשר מפגש פנים אל פנים שיאפשר הזדמנות להיכרות חמימה וראשונית – עשויים להרגיע ולהעביר מסרי בטחון. ניתן לגשת לקרבת ביה״ס ובמידת האפשר לבקר בתוכו על מנת לפגוש את המרחב הפיזי שעשוי להיות אתגר לא פשוט. היכרות כזו והתנסות בטוחה עם ההורה בתוכה, עשויה להפחית חרדה באופן משמעותי.
- מומלץ להכין את הילד ולבנות עמו ״עוגני ביטחון״ שיהיו לו בבית הספר למשל, אם עובר לכיתה עם ילד שכבר מכיר או אם ייראה את אחיו או אחותו בהפסקה. ניתן גם להיעזר בעוגני בטחון קיימים כמו ידע לגבי בית הספר במידה וכבר היה בו, או ידע לימודי מוכר “ילמדו שם את הא״ב והמספרים שאתה כבר יודע”.
כדאי לסמן עבור הילד דמות/דמויות אליהן יכול לגשת בשעת מצוקה. - ברמה המעשית, לעיתים הכנה קונקרטית כמו למשל סיפור חברתי שכולל בתוכו את המעבר מהגן לבית הספר, מתי מתרחש המעבר (טבלה של עוד כמה ימים), מי יהיה שם לעזר, מה יהיו העוגנים עבורו ועוד. חשוב לציין בפניו שתמיד בסוף היום, יחזור אל הבית לחיק משפחתו . הכנה כזו מאפשרת לילד להיאחז בדברים המוכרים והידועים לו וכך להפחית חרדה לקראת המעבר לבית הספר.
- נסו לנהל שיחות קטנות, ישירות או באמצעות משחק/ספר עם הילד אשר יזמנו לו מרחב להביע את תחושותיו ביחס למעבר. הצפה של תחושות אלו אל פני השטח, עיבוד שלהם בזמנים רגועים ובטוחים בבית – עשוי להפחית חרדה.
- שימו לב לרמזים שילדכם נותן ביחס למצבו. יתכן כי הסטרס ביחס למעבר יקבל ביטוי באופנים שונים – קשיי שינה, אכילה, עצבנות ורגזנות, סף תסכול נמוך ביחס לאירועים שונים, התנגדויות ועוד. הללו מעידים על כך שמערכת העצבים של ילדכם מתמודדת וזקוקה לעזרה. נסו להציע זמנים מיטיבים ומרגיעים, זמני משחק משותף או כל פעילות שאתם מכירים שמיטיבה עם ילדיכם. הללו יסייעו בהפחתת החרדה ובבניית חוסן.
ההכנה החברתית:
הנושא החברתי מהווה את אחד החששות המשמעותיים של ילדים והורים שעולים לכיתה א.
חשוב לזכור, שילדים בכלל וילדים עם צרכים מיוחדים בפרט רוצים חברה ומעוניינים בקשר. בד בבד עם זאת, עבור ילדים רבים הנ״ל מהווה אתגר משמעותי ביותר.
- במידה ואתם יודעים אילו ילדים צפויים להיות עם ילדכם בכיתה, מומלץ מאד ליזום פגישות בין הילדים בחופשת הקיץ למשל, מפגש במגרש המשחקים, בבריכת הפלסטיק בגינה, או בחנות הגלידה. פנים מוכרות מצד אחד וחוויות מהנות שנרשמו מצד שני, יכולים להוות עוגן משמעותי לשני הילדים ביומם הראשון בביה”ס.
- בין אם העלייה היא לכיתה רגילה (בליווי סייע/ת) או לכיתה קטנה חשוב לנסות ולחשוף את הילד למשחקים תואמי גיל ותואמי פרופיל. למשל, ילד אנרגטי יכול למצוא עניין רב בכדורגל. החשיפה בתנאים מוקדמים עם ההורה/המטפל/ האח הגדול יכולה להכין אותו טוב יותר להשתלב במשחק כדורגל חברתי בהפסקה. לעומתו, ילד עם פרופיל פחות תנועתי שאוהב קלפים ומשחק מובנה יכול למצוא עניין עם ילדים כמוהו במשחקי קלפים בכיתה הקטנה.
- שתפו את המחנך/ת או הסייע/ת בתחומי העניין של הילד סביבם ניתן לזמן לו אינטראקציה עם ילדי הכיתה. נרצה ליצור אינטראקציות סביב משחק אשר משמעותי לילד, כך נגדיל את הסיכוי למעורבות שלו.
ההכנה הלימודית
חשוב לקחת בחשבון שההכנה לקראת הכניסה לכיתה א’ אינה רק בתחומי האוריינות. אמנם, ידע מוקדם בתחומי הלימוד יכולים לעיתים לעזור לילד מבחינת ההיכרות עם החומר שעשויה להפחית חרדה, אך עלולה גם להוות גורם לחץ משמעותי על הילד העובר לכיתה א’. חשוב לדעת שלילד עם צרכים מיוחדים יש תכנית אישית המותאמת לו וליכולותיו לכן אין טעם להלחיץ אותו בידע מוקדם שאינו תואם את מידותיו. במידה ונהנה מחומרי הלימוד, הוא יכול להתנסות בהם. במידה ודבר זה מלחיץ אותו יתר על המידה – יש לחשוף אותו לחומרי הלימוד באופן חוויתי דרך משחקים אינטראקטיביים ומשחקים התואמים את הפרופיל שלו.
יכולות הלימוד הפחות מוכרות ומדוברות קשורות ב”כישורים ניהוליים”. כישורים אלו הינם הבסיס לכל למידה. הללו נוגעים ביכולת להתמקד, היכולת לתכנן, לעבוד ברצף של כמה שלבים לקראת מטרה ומאד מקדמים את כישורי הלמידה. לכן, מומלץ בבית לעבוד עם הילד בהתאם לתחומי העניין שלו על משימות הדורשות מיקוד, תכנון ורצף שלבי כמו בישול, בנייה, לגו. כל אלו מכינים את הילד ללמידה עתידית בבית הספר גם אם אינם עוסקים בקריאה ובכתיבה עצמה.
השתדלו שכל התנסות לימודית באשר תהא, תשולב בחוויה משמעותית ומהנה עמכם עבור הילד, כזו המקורבת לאיזור ההתפתחות שלו. על האתגר להיות מדוייק כמה שניתן על מנת לאפשר חוויית מסוגלות והצלחה.
עצמאות
תחושת מסוגלות ועצמאות חשובות לwell being של כל ילד העולה לכיתה א׳.
מומלץ שהילד יכיר את המרחב הבית ספרי לפני שיגיע לבית הספר. ביקור במרחב הפתוח בזמנכם החופשי, מספר פעמים בחופש, יאפשר לילד להרגיש בטחון. חשוב להראות לו גם היכן השירותים, החצר ואם תדעו – היכן הכיתה. במידה ואין אפשרות להיות במרחב בית הספר לפני היום הראשון חשוב לצלם תמונות או להראות וידאו כיצד המקום נראה.
פיתוח עצמאות יאפשר לילד תחושת שליטה. עודדו עצמאות בבית סביב לבוש והתארגנות. מומלץ לתת לילד תחושת עצמאות ושליטה סביב החפצים של בית הספר – קנו יחד את התיק והקלמר, הכירו את חלקיו, תכננו מה תשימו בכל תא. ניתן גם לשחק משחקים כמו :”מה חסר בקלמרנו הקטן” על מנת לתת לילד תחושת הכרות ועצמאות סביב החפצים.
נסו לנצל הזדמנויות יומיום בהן הילד יפעל בעצמאות ויפתור בעיות יומיומיות שונות, אשר משמעותיות עבורו כמו – הכנת התיק לבריכה, קניה ותשלום בחנות, ארגון ארוחת הערב ביחד ועוד. הללו מזמנים הזדמנות לחשוב, לפעול ברצף ולחושב חוויית עצמאות ומסוגלות.
עלייה לכיתה א’ מהווה ציון דרך חדש ומשמעותי הן עבור הילד והן עבור הוריו. היו קשובים לתחושותכם ולתחושות הילד, היעזרו במקורות התמיכה שלכם באשר יהיו וזכרו – יום ראשון בכיתה א׳ יש רק אחד! אחריו תחל תקופת הסתגלות בתקווה לחוויה הולכת וגדלה של בטחון וצמיחה לכם ולילדכם.
ארגון DIR ישראל מאחל המון בהצלחה לכל הילדים שעולים לכיתה א
הוסף תגובה cancel reply
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.