עשרה דברים שהורים מבקשים כשהילד שלהם מאובחן עם אוטיזם
או עם איחור התפתחותי
תרגום מאמר של ד”ר מונה דלהוק, פסיכולוגית ילדים
משפחות עם ילדים עם צרכים מיוחדים עוברות דרך מורכבת עם אתגרים שונים. הגילוי שהילד שלך הוא ילד מיוחד יכול להיות מאד מאתגר, ולפעמים הרצון לוודא שהצרכים של הילד מול הסביבה מקבלים מענה הולם — יכול לגרום למתח רב.
ד”ר דלהוק, פסיכולוגית ילדים, מדגישה את החשיבות של תמיכה חברתית ורגשית בילדים עם צרכים מיוחדים. כיום ידוע יותר מתמיד כמה חיוני לתת מקום לקשרים וליחסים של הילד עם סביבתו, זאת כבסיס ותמיכה להתמודדות מול האתגרים ההתפתחותיים של הילד.
יש מודלים שמדגישים את החשיבות של מיומנות ורכישת יכולות, אך רכישת היכולות חשובה לא פחות מתחושת הביטחון של הילד ומידת ההנאה והתמיכה שמקבל ביחסים עם סביבתו.
כהורה לילד עם צרכים מיוחדים, יש לך השפעה עצומה לגבי האופן בו המורה, המטפל או כל מי שבא במגע עם ילדך ייתן לו את המענה והתמיכה הרגשית לה הוא זקוק.
להלן עשר אמונות חשובות ןהב היינו רוצים שצוותים שעובדים עם הילד יאמינו:
- להבין שאוטיזם והפרעות נוירולוגיות אחרות גורמות לילד להיות שונה, אך לא פחות, או חסר. איננו רוצים שילדנו יפנים מתחת לפני השטח מסר שהוא פחות טוב, ולכן צריך לתקן אותו או לרפא אותו.
- להניח כי יש לילד יכולת ומסוגלות , אך ייתכן וייקח זמן עד שהילד יוכל לממש ולהפגין אותן. על כן יש לגלות סבלנות ולהניח שהילד יכול להבין כל מה שנאמר סביבו.
- לא לבלבל ולהסיק כי הקושי של הילד לדבר או להשתמש בשפה באופן מותאם מעיד על קושי גם בחשיבה. היכולת של הילד לתקשר את המחשבות שלו איננה תמיד קלה או אפשרית, אבל יש לו מחשבות, רגשות וחשקים כמו כל ילד אחר.
- להבין שהיכולת של הילד להרגיש בטוח בקשר הינו תנאי הכרחי ללמידה. לילד שלנו יכול להיות יותר קשה להרגיש בטוח בגלל שהוא מתקשה לתקשר את הצרכים שלו. יש לעזור לילד להרגיש בטוח, אהוב ושמור.
- להבין שהתנהגות של הילד דורשת עיבוד והתאמה ועלינו להיות סקרנים, לנסות לחפש ולהבין את הסיבות והמניעים של. ההתנהגות של הילד לעיתים יכולה להראות שלילית או כזאת שמחפשת תשומת לב אבל לרוב מדובר בהתנהגות שדורשת הסתגלות או תגובה למתח.
- לשקול את ההשלכות הרפואית והמנטאליות של כל תוכנית התנהגותית,, אסטרטגיה או התערבות עבור הילד. הילדים שלנו חשים עצבות, אשמה ובושה כמו כל ילד אחר. לכן יש לקחת בחשבון את הרגשות של הילד מיקום מתאימים עבורו תוכנית טיפול.
- להתייעץ עם ההורים לפני שמנסים “לנרמל” התנהגות של הילד. לפעמים חלק מההתנהגות המאתגרות של הילד למעשה עוזרות לו לווסת את עצמו. במידה והילד לא מפריע לאחרים, רצוי שלא לקחת ממנו את ההתנהגויות האלה ממנו, מבלי להתייעץ ולחשוב קודם, שכן זה עלול להשפיע על התפתחות הביטחון העצמי הילד.
- לעבוד עם הכוחות של הילד, תחומי עניין ומוטיבציה. הילדים שלנו, כמו כל ילדים לומדים הכי טוב מיקום הם מעורבים ומראים עניין בתהליך, רצוי לשלב את תחומי העניין בתוכנית הלימודית והטיפולית.
- להבין שחוויות סנסוריות מסוימות יכולות להיות קשות לילד. חשוב להתייעץ עם צוות מקצועי ומיומן סביב עבודה על נושא הוויסות -לרוב מרפאות בעיסוק) לוודא כי מטרות הטיפול מותאמות לפרופיל הסנסורי של הילד, בכך לעזור לילד להיות פנוי ללמידה וגם ללמוד טוב יותר.
- להמשיך להתקדם, להעמיד מטרות ולהמשיך לצפות מהילד, כמו שמצפים מכל ילד.
יש לנו שאיפה כמו כל הורה שהילד יהיה מאושר, בטוח ויגיע לממש את מקסימום הפוטנציאל שלו. מעורבות ההורה הכרחית כדי לחתור למקום הזה.
הוסף תגובה cancel reply
יש להתחבר למערכת כדי לכתוב תגובה.