פרטי התקשרות

כתובת: גוש עציון 13, גבעת שמואל

דוא״ל: dirisrael@gmail.com

טלפון: 054-5365716

שעות מענה טלפוני ימים: א’-ה’ 08:00 – 15:00

אירועים קרובים

Designed by @snapp.blog

Image Alt
  /  העשרה   /  עשרה‭ ‬דברים‭ ‬שהורים‭ ‬מבקשים כשהילד שלהם מאובחן עם אוטיזם

עשרה‭ ‬דברים‭ ‬שהורים‭ ‬מבקשים כשהילד שלהם מאובחן עם אוטיזם

או‭ ‬עם‭ ‬איחור‭ ‬התפתחותי

תרגום‭ ‬מאמר‭ ‬של‭ ‬ד”ר‭ ‬מונה‭ ‬דלהוק‭, ‬פסיכולוגית‭ ‬ילדים

משפחות‭ ‬עם‭ ‬ילדים‭ ‬עם‭ ‬צרכים‭ ‬מיוחדים‭ ‬עוברות‭ ‬דרך‭ ‬מורכבת‭ ‬עם‭ ‬אתגרים‭ ‬שונים‭. ‬הגילוי‭ ‬שהילד‭ ‬שלך‭ ‬הוא‭ ‬ילד‭ ‬מיוחד‭ ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬מאד‭ ‬מאתגר‭, ‬ולפעמים‭ ‬הרצון‭ ‬לוודא‭ ‬שהצרכים‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬מול‭ ‬הסביבה‭ ‬מקבלים‭ ‬מענה‭ ‬הולם‭ ‬‮—‬‭ ‬יכול‭ ‬לגרום‭ ‬למתח‭ ‬רב‭. ‬

ד”ר‭ ‬דלהוק‭, ‬פסיכולוגית‭ ‬ילדים,‭ ‬מדגישה‭ ‬את‭ ‬החשיבות‭ ‬של‭ ‬תמיכה‭ ‬חברתית‭ ‬ורגשית‭ ‬בילדים‭ ‬עם‭ ‬צרכים‭ ‬מיוחדים‭. ‬כיום‭ ‬ידוע‭ ‬יותר‭ ‬מתמיד‭ ‬כמה‭ ‬חיוני‭ ‬לתת‭ ‬מקום‭ ‬לקשרים‭ ‬וליחסים‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬עם‭ ‬סביבתו‭, ‬זאת‭ ‬כבסיס‭ ‬ותמיכה‭ ‬להתמודדות‭ ‬מול‭ ‬האתגרים‭ ‬ההתפתחותיים‭ ‬של‭ ‬הילד‭. ‬
יש‭ ‬מודלים‭ ‬שמדגישים‭ ‬את‭ ‬החשיבות‭ ‬של‭ ‬מיומנות‭ ‬ורכישת‭ ‬יכולות‭, ‬אך‭ ‬רכישת‭ ‬היכולות‭ ‬חשובה‭ ‬לא‭ ‬פחות‭ ‬מתחושת‭ ‬הביטחון‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬ומידת‭ ‬ההנאה‭ ‬והתמיכה‭ ‬שמקבל‭ ‬ביחסים‭ ‬עם‭ ‬סביבתו‭.‬

כהורה‭ ‬לילד‭ ‬עם‭ ‬צרכים‭ ‬מיוחדים‭, ‬יש‭ ‬לך‭ ‬השפעה‭ ‬עצומה‭ ‬לגבי‭ ‬האופן‭ ‬בו‭ ‬המורה,‭ ‬המטפל‭ ‬או‭ ‬כל‭ ‬מי‭ ‬שבא‭ ‬במגע‭ ‬עם‭ ‬ילדך‭ ‬ייתן‭ ‬לו‭ ‬את‭ ‬המענה‭ ‬והתמיכה‭ ‬הרגשית‭ ‬לה הוא זקוק‭.‬

להלן‭ ‬עשר‭ ‬אמונות‭ ‬חשובות‭ ןהב ‬היינו‭ ‬רוצים‭ ‬שצוותים‭ ‬שעובדים‭ ‬עם‭ ‬הילד‭ ‬יאמינו‭:‬

  1. להבין‭ ‬שאוטיזם‭ ‬והפרעות‭ ‬נוירולוגיות‭ ‬אחרות‭ ‬גורמות‭ ‬לילד‭ ‬להיות‭ ‬שונה‭, ‬אך‭ ‬לא‭ ‬פחות‭, ‬או‭ ‬חסר‭.‬‭ ‬איננו‭ ‬רוצים‭ ‬שילדנו‭ ‬יפנים‭ ‬מתחת‭ ‬לפני‭ ‬השטח‭ ‬מסר‭ ‬שהוא‭ ‬פחות‭ ‬טוב‭, ‬ולכן‭ ‬צריך‭ ‬לתקן‭ ‬אותו‭ ‬או‭ ‬לרפא‭ ‬אותו‭.‬
  2. להניח‭ ‬כי‭ ‬יש לילד‭ ‬יכולת ומסוגלות‭ ‬‬, ‬אך‭ ‬ייתכן‭ ‬וייקח‭ ‬זמן‭ ‬עד‭ ‬שהילד‭ ‬יוכל‭ ‬לממש‭ ‬ולהפגין‭ ‬אותן‭. ‬על‭ ‬כן‭ ‬יש‭ ‬לגלות‭ ‬סבלנות‭ ‬ולהניח‭ ‬שהילד‭ ‬יכול‭ ‬להבין‭ ‬כל‭ ‬מה‭ ‬שנאמר‭ ‬סביבו‭.‬
  3. לא‭ ‬לבלבל‭ ‬ולהסיק‭ ‬כי‭ ‬הקושי‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬לדבר‭ ‬או‭ ‬להשתמש‭ ‬בשפה‭ ‬באופן‭ ‬מותאם‭ ‬מעיד‭ ‬על‭ ‬קושי‭ ‬גם‭ ‬בחשיבה‭. ‬היכולת‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬לתקשר‭ ‬את‭ ‬המחשבות‭ ‬שלו‭ ‬איננה‭ ‬תמיד‭ ‬קלה‭ ‬או‭ ‬אפשרית‭, ‬אבל‭ ‬יש‭ ‬לו‭ ‬מחשבות‭, ‬רגשות‭ ‬וחשקים‭ ‬כמו‭ ‬כל‭ ‬ילד‭ ‬אחר‭.‬
  4. להבין שהיכולת‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬להרגיש‭ ‬בטוח‭ ‬בקשר‭ ‬הינו‭ ‬תנאי‭ ‬הכרחי‭ ‬ללמידה‭.‬ ‬לילד‭ ‬שלנו‭ ‬יכול‭ ‬להיות‭ ‬יותר‭ ‬קשה‭ ‬להרגיש‭ ‬בטוח‭ ‬בגלל‭ ‬שהוא‭ ‬מתקשה‭ ‬לתקשר‭ ‬את‭ ‬הצרכים‭ ‬שלו‭. ‬יש‭ ‬לעזור‭ ‬לילד‭ ‬להרגיש‭ ‬בטוח‭, ‬אהוב‭ ‬ושמור‭.‬
  5. להבין‭ ‬שהתנהגות‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬דורשת‭ ‬עיבוד‭ ‬והתאמה ‬ועלינו ‬להיות‭ ‬סקרנים,‭ ‬לנסות‭ ‬לחפש‭ ‬ולהבין‭ ‬את‭ ‬הסיבות‭ ‬והמניעים‭ ‬של. ‬‭ ‬ההתנהגות‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬לעיתים‭ ‬יכולה‭ ‬להראות‭ ‬שלילית‭ ‬או‭ ‬כזאת‭ ‬שמחפשת‭ ‬תשומת‭ ‬לב‭ ‬ אבל‭ ‬לרוב‭ ‬מדובר‭ ‬בהתנהגות‭ ‬שדורשת‭ ‬הסתגלות‭ ‬או‭ ‬תגובה‭ ‬למתח‭.‬
  6. לשקול‭ ‬את‭ ‬ההשלכות‭ ‬הרפואית‭ ‬והמנטאליות‭ ‬של‭ ‬כל‭ ‬תוכנית‭ ‬התנהגותית,‭, ‬אסטרטגיה‭ ‬או‭ ‬התערבות‭ ‬עבור‭ ‬הילד‭. ‬הילדים‭ ‬שלנו‭ ‬חשים‭ ‬עצבות‭, ‬אשמה‭ ‬ובושה‭ ‬כמו‭ ‬כל‭ ‬ילד‭ ‬אחר‭. ‬לכן‭ ‬יש‭ ‬לקחת‭ ‬בחשבון‭ ‬את‭ ‬הרגשות‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬מיקום‭ ‬מתאימים‭ ‬עבורו‭ ‬תוכנית‭ ‬טיפול‭.‬
  7. להתייעץ‭ ‬עם‭ ‬ההורים‭ ‬לפני‭ ‬שמנסים‭ ‬“לנרמל”‭ ‬התנהגות‭ ‬של‭ ‬הילד‭. ‬לפעמים‭ ‬חלק‭ ‬מההתנהגות‭ ‬המאתגרות‭ ‬של‭ ‬הילד‭ ‬למעשה‭ ‬עוזרות‭ ‬לו‭ ‬לווסת‭ ‬את‭ ‬עצמו‭. ‬במידה‭ ‬והילד‭ ‬לא‭ ‬מפריע‭ ‬לאחרים‭, ‬רצוי‭ ‬שלא‭ ‬לקחת‭ ‬ממנו‭ ‬את‭ ‬ההתנהגויות‭ ‬האלה‭ ‬ממנו‭, ‬מבלי‭ ‬להתייעץ‭ ‬ולחשוב‭ ‬קודם‭, ‬שכן‭ ‬זה‭ ‬עלול‭ ‬להשפיע‭ ‬על‭ ‬התפתחות‭ ‬הביטחון‭ ‬העצמי‭ ‬הילד‭.‬
  8. לעבוד‭ ‬עם‭ ‬הכוחות‭ ‬של‭ ‬הילד‭, ‬תחומי‭ ‬עניין‭ ‬ומוטיבציה.‭ ‬הילדים‭ ‬שלנו‭, ‬כמו‭ ‬כל‭ ‬ילדים‭ ‬לומדים‭ ‬הכי‭ ‬טוב‭ ‬מיקום‭ ‬הם‭ ‬מעורבים‭ ‬ומראים‭ ‬עניין‭ ‬בתהליך, ‬רצוי‭ ‬לשלב‭ ‬את‭ ‬תחומי‭ ‬העניין‭ ‬בתוכנית‭ ‬הלימודית‭ ‬והטיפולית‭.‬
  9. להבין שחוויות‭ ‬סנסוריות‭ ‬מסוימות‭ ‬יכולות‭ ‬להיות‭ ‬קשות‭ ‬לילד. ‬חשוב‭ ‬להתייעץ‭ ‬עם‭ ‬צוות‭ ‬מקצועי‭ ‬ומיומן‭ ‬סביב‭ ‬עבודה‭ ‬על‭ ‬נושא‭ ‬הוויסות‭  -‬לרוב‭ ‬מרפאות‭ ‬בעיסוק‭) ‬לוודא‭ ‬כי‭ ‬מטרות‭ ‬הטיפול‭ ‬מותאמות‭ ‬לפרופיל‭ ‬הסנסורי‭ ‬של‭ ‬הילד,‭ ‬בכך‭ ‬לעזור‭ ‬לילד‭ ‬להיות‭ ‬פנוי‭ ‬ללמידה‭ ‬וגם‭ ‬ללמוד‭ ‬טוב‭ ‬יותר‭.‬
  10. להמשיך‭ ‬להתקדם,‭ ‬להעמיד‭ ‬מטרות‭ ‬ולהמשיך‭ ‬לצפות‭ ‬מהילד,‭  ‬כמו‭ ‬שמצפים‭ ‬מכל‭ ‬ילד‭.‬‭ ‬

    יש‭ ‬לנו‭ ‬שאיפה‭ ‬כמו‭ ‬כל‭ ‬הורה‭ ‬שהילד‭ ‬יהיה‭ ‬מאושר,‭ ‬בטוח‭ ‬ויגיע‭ ‬לממש‭ ‬את‭ ‬מקסימום‭ ‬הפוטנציאל‭ ‬שלו‭. ‬מעורבות‭ ‬ההורה‭ ‬הכרחית‭ ‬כדי‭ ‬לחתור‭ ‬למקום‭ ‬הזה‭.‬

 

הוסף תגובה