מחקר מבוסס ראיות על תועלת ההתערבות המוקדמת במודל ה DIR
Evidence Base Analysis of the Effectiveness of Early Intervention Models: the DIRFloortime Model and the ESDM Model. Part 1. DIRFloortime Model
N.V Romanovsky
Autism and Developmental Disorders
2023. Vol. 21, no. 4, 26–33
doi:10.17759/autdd.2023210403
ISSN: 1994-1617 / 2413-4317 (online)
מאמר המציג סקירה שיטתית ועדכנית של בסיס הידע המחקרי התומך ביעילותה של גישת DIR Floortime כמודל מוכח להתערבות מוקדמת בילדים עם הפרעת הספקטרום האוטיסטי (ASD). בהתבסס על 13 מחקרים (12 מהם פורסמו באנגלית ואחד ברוסית), רובם ניסויים מבוקרים אקראיים (RCTs), המאמר מדגיש את העליונות של גישת DIR על פני פרקטיקות טיפוליות סטנדרטיות במגוון מדדים התפתחותיים ורגשיים.
המחקרים המדווחים מצביעים על שיפור עקבי בפרמטרים כמו ירידה בתסמיני האוטיזם, שיפור ביכולת ההיענות והמעורבות הרגשית של הילד, הגברת הקשר ההדדי עם ההורה, שיפור באיכות ובכמות התקשורת השפתית, וכן השפעות חיוביות על רווחת ההורים, לרבות הפחתת תסמינים דיכאוניים. דגש מיוחד ניתן לתפקידם המרכזי של ההורים — לא רק כשותפים טיפוליים אלא כסוכני שינוי של ממש — בתהליך טיפולי הדורש אינטראקציות יומיומיות משמעותיות של 2–3 שעות ביום.
בנוסף להצגת הממצאים, המאמר מתאר את עקרונות היישום הראוי של המודל, הכוללים בניית תכנית טיפול המותאמת אישית למאפיינים הייחודיים של הילד — לרבות הפרופיל התחושתי, היכולות המוטוריות, הקשיים התקשורתיים ותחומי העניין. ההדרכה המקצועית כוללת שימוש בתצפיות וידאו ומשוב להורים, ומשלבת צוות רב-תחומי הכולל מרפא.ה בעיסוק, קלינאי.ת תקשורת ופסיכולוג.ית. ההמלצות מגדירות גם את גיל התחלת ההתערבות (24–59 חודשים) ואת משכה הרצוי (שנה לפחות).
לסיכום, המאמר ממצב את מודל DIR Floortime כגישה מבוססת ראיות, בעלת ערך טיפולי מוכח במספר מדינות, ומדגיש את הצורך בהרחבת בסיס הידע במודל זה. הגישה מוצגת לא רק ככלי קליני, אלא כמודל התפתחותי כוללני, המאפשר למידה רגשית וחברתית דרך חיבור עמוק ומותאם בין הילד לסביבתו.