קורס עקרונות להורים
קורס עקרונות מודל ה־DIR להורים פותח על ידי צוות ארגון DIR ישראל ומועבר על ידו. מטרתו הקניית ידע תיאורטי בסיסי אודות המודל, רכיביו השונים וסוגי ההתערבויות המצויים בו. הקורס מיועד להורים ובני משפחה של ילדים ונוער עם צרכים מיוחדים המעוניינים להכיר את המודל ואת עקרונותיו. מנסיוננו מומלצת מאוד נוכחות שני ההורים בקורס. הקורס מיועד להורים ובני משפחה בלבד!
המפגשים מתקיימים באופן מקוון (מפגשי זום).
מטרת הקורס – הכרות, העמקה והבנה תיאורטית רחבה של מרכיבי המודל ה־(I), (D) ו־(R) וחיבור לכלים יישומיים לחיי היום יום בבית ובכלל.
במפגשים נעמיק בהבנה של יחסים (Relationship), חשיבות הקשר הבינאישי והכוח שבידינו הורים, מלווים ומטפלים להכיר לעומק את עולמו הרגשי של הילד. נבין את כל מרכיבי הפרופיל הסנסומוטורי, השפתי, הרגשי וצרכים התפתחותיים נוספים (Individual differences). נלמד לחבר את כל ההבנות החשובות הללו לסולם ההתפתחותי של המודל (Developmental) עם דגש על יישום מטרות התפתחותיות דרך מעגלי תקשורת, קשר, ולמידה דרך הנאה, משחק וחיבור לעולמו של הילד.
ההרצאות בקורס יועברו באופן מקוון על ידי מרצות מטעם הארגון ממקצועות שונים. בכל ההרצאות נצפה בווידאו מתוך עבודה טיפולית ונלמד להכיר את אסטרטגיות העבודה היישומיות שלרשותנו גם לזמני המשחק (Floortime) וגם לחיי היום יום ולעבודה חצי מובנית על מיומנויות התפתחותיות.
חומרים: למשתתפים יישלח קישור לאתר הארגון בו יהיו חומרי הקורס (מצגות של ההרצאות ומאמרים להעשרה). למעוניינים בחוברת מודפסת תישלח לכתובת הבית עם שליח בתוספת תשלום ובתיאום מראש.
תכנית הקורס
- הכרות עם עקרונות מודל ה־DIR ואסטרטגיות המרכזיות של Floortime.
- מרכיב ה־D — Development: נסקור את רצף השלבים ההתפתחותיים על פי המודל כבסיס להערכה ולהתערבות. נתבונן בהתפתחות של קשר ותקשורת, פתרון בעיות, משחק, התפתחות מיומנויות חברתיות וקוגניטיביות. נתבונן בהתכווננות למיומנויות אלה בטיפול ויישום האסטרטגיות עבור ילדים בטווח גילאים רחב.
- מרכיב ה־I — Individual Differences: נעמיק בנושא “הבדלים אינדיבידואלים” של כל ילד הכולל צרכים סנסומוטוריים, עיבוד חזותי־מרחבי, הבנה ושימוש בשפה וכו׳. נראה איך אלו משפיעים על התפתחות ותפקוד וכיצד ניתן להתאים טיפול וסביבה ביתית בהתאם.
- מרכיב ה־R — Relationship: נבדוק את המשמעות שיש לקשר, השפעתו על התפתחות, ומגוון הדרכים בהם ניתן לגייס אותו לטיפול. נראה איך מודל ה־DIR מאפשר לנו לתת מקום לעולמו הרגשי של הילד בחיי היומיום.
- התפתחות התקשורת והשפה על פי מודל ה־DIR: נתבוננן על האופן בו תפיסת המודל ועקרונותיו מקבלים ביטוי בטיפול בילדים בשלבי ההתפתחות השונים.
- עבודה חצי מובנית – שימוש באסטרטגיות ועקרונות מודל ה־DIR לשם למידה, פיתוח מיומנויות תפקודיות ותפקודים יומיומיים מסתגלים.
- דוגמאות פרקטיות ליישום מודל ה־DIR בבית.
כל מפגש יסתיים בסיכום יום, שאלות ותשובות, ושיעורי בית בכלים יישומיים.