פרטי התקשרות

כתובת: גוש עציון 13, גבעת שמואל

דוא״ל: dirisrael@gmail.com

טלפון: 054-5365716

שעות מענה טלפוני ימים: א’-ה’ 08:00 – 15:00

אירועים קרובים

Designed by @snapp.blog

Image Alt
  /  מסלול ההכשרה   /  פירוט תהליך ההכשרה למטפלות

פירוט תהליך ההכשרה למטפלות

המסמך כתוב בלשון נקבה ופונה לנשים וגברים כאחד

ארגון DIR ישראל מקיים תהליך הכשרה מדורג עבור מטפלות ונשות חינוך. במסגרת התהליך מס׳ שלבי הסמכה המתקיימים במסגרת סמינר שנתי כפי שיפורט בהמשך.

בכל שלב בתהליך ישנם קריטריונים לקבלה לסמינר ההסמכה המתאים, וכן מפורטות אפשרויות ההדרכה העומדות בפני המסיימות את אותו השלב בהצלחה.

המועמדות לתהליך ההכשרה הינן מטפלות בעלות תואר אקדמאי טיפולי מוכר ומורשה ע”י משרד הבריאות (פסיכולוגיות, פיזיותרפיסטיות, מרפאות בעיסוק, עובדות סוציאליות, קלינאיות תקשורת, מטפלות בהבעה ויצירה, רופאות) את התעודה המקצועית יש להציג בעת ההרשמה לסמינר ההכשרה הראשון.

במסגרת מסלול ההכשרה קיימים 4 מרכיבים עיקריים:

  1. השתתפות בקורס העקרונות של ארגון DIR ישראל.
  2. קבלת הדרכה מתמשכת ממטפלות המוסמכות לכך. לפני כל סמינר יש לוודא כי התקבלו מספר שעות ההדרכה ו/או הדרכה על הדרכה על־פי המפורט   בכל שלב (פירוט בהמשך).
  3. השתתפות בסמינרי ההכשרה של הארגון ועמידה בקריטריונים של הצגת עבודה מקצועית עם ילדים שונים על פני תקופות שונות.
  4. כתיבת עבודה מסכמת.

לצורך מסלול הסמכה להדרכה יש לעבור בהצלחה 3 סמינרים, להגיש עבודה כתובה ולקבל שעות הדרכה על הדרכה על־פי המפורט בכל שלב (מפורט בהמשך).

פירוט:

1. קורס עקרונות מודל ה־DIR

מטרת הקורס: חשיפה והיכרות עם מודל ה־DIR, היכרות עם “שפת המודל” על מרכיביה התיאורטיים והמעשיים והרחבת ההבנה על תחומי ההתפתחות השונים מנקודת מבט רחבה ואינטגרטיבית.
הקורס מועבר על־ידי צוות ארגון DIR ישראל.

משך הקורס:

חלק א׳ – 23 שעות אקדמיות.

חלק ב׳ (לבחירה) – 7 שעות אקדמאיות (השתתפות בחלק זה בנוסף לחלק א’ מקנה אפשרות לקבל אישור לגמול השתלמות, למעוניינות בכך).

  • קורס זה הוא קורס חובה למטפלות הממשיכות להתקדם בתהליך ההסמכה והוא פתוח למטפלות, נשות חינוך, סייעות, משלבות, מנהלות מסגרות חינוכיות וטיפוליות.
  • ניתן להשתתף בקורס לפני השתתפות בסמינר ההסמכה שלב ראשון או לפני המעבר לשלב השני (לא ניתן להרשם לסמינר שני ללא השתתפות בקורס עקרונות).

(להורים ובני משפחה המעוניינים להכיר את מודל ה־DIR נבנה קורס מותאם.)

2. קבלת הדרכה:

בתהליך ההסמכה על המטפלת לקבל הדרכה ממדריכת DIR המוסמכת להדריכה בהתאם לשלב בו נמצאת. בכל שלב מפורטות מס׳ שעות ההדרכה הנדרשות עבור השלב.

לאורך תהליך ההסמכה לטיפול על-פי המודל נדרשות 45 שעות הדרכה מתחילת המסלול ועד סיומו כדלקמן:

  • 10 שעות לפני הצגת מקרה לשלב ראשון בסמינר.
  • 15 שעות לאחר סיום שלב ראשון ועד להצגת המקרה לשלב שני בסמינר.
  • 20 שעות הדרכה לאחר סיום שלב שני ועד להצגת המקרה לשלב שלישי בסמינר – מתוכן לפחות 10 שעות  הדרכה פרטנית. היתר יכולות להיות בקבוצה ע״פ מפתח ההמרה כמצויין בסוף סעיף זה.

שימו לב:

  • שעות ההדרכה המצוינות במסמך שלבי ההסמכה מתייחסות לשעות הדרכה פרטניות.
    במידה וההדרכה ניתנה במסגרת קבוצתית, יש לבדוק את היקף שעות ההדרכה המחושב בהתאם למפתח ההמרה המפורט בסוף סעיף זה.
  • לא ניתן יהיה להתחשב בשעות הדרכה שהתקיימו באופן מרוכז בשלב מוקדם יותר של תהליך ההסמכה ככאלה המזכות את המודרכת בשעות הנדרשות ממנה בשלב מתקדם יותר.
  • שעות ההשתתפות בקורס עקרונות ה־DIR אינן מזכות את המשתתפת בו בשעות הדרכה הנחשבות כחלק מן השעות הנדרשות בתהליך ההסמכה.
  • שעות “הדרכה על הדרכה” יהיו מוכרות לצורך תהליך ההסמכה במידה וניתנו על־ידי מטפלת DIR ומדריכה מוסמכת ממקצוע טיפולי.

מפתח ההמרה

מיועד לחישוב שעות הדרכה הניתנות באופן קבוצתי.

המרת שעות הדרכה קבוצתית לשעות הדרכה פרטנית תיעשה ע״פ חלוקת סך השעות הכולל שניתנו לקבוצה במס׳ המשתתפות בה, בתוספת מספר השעות בהן הציגה המודרכת את המקרה שבכוונתה להציג בסמינר וקיבלה עליו הדרכה ישירה בקבוצה.

(כך לדוגמה אם מודרכת x השתתפה בקבוצה בת 6 משתתפות והציגה 3 פעמים לאורך השנה את הילד עמו עובדת, יומרו שעות ההדרכה מקבוצתיות לפרטניות עבור מודרכת x באופן הבא:

סך השעות הקבוצתיות לחלק ב-6 + 3 שעות הדרכה ׳פרטניות׳ בהן הציגה).

 

 

3. השתתפות בסמינר ההסמכה:

סמינר ההסמכה מתקיים אחת לשנה בתחילת חודש יולי. על סמינר ההסמכה ניתן לקרוא באתר הארגון תחת פעילויות הארגון.

קיימים 3 שלבי הסמכה במסגרת הסמינר:

שלב 1 — הצגת מקרה קצר

שלב 2 — הצגת מקרה מורחב

שלב 3 — הצגת מקרה ארוך

להלן פירוט השלבים השונים וייעודם, הקריטריונים לסיום בהצלחה של השלב וההסמכה הניתנת בסיומו:

 

שלב 1 – הצגת מקרה קצר

הניגשות לשלב זה יבחנו על היכרותן הבסיסית עם רכיבי מודל ה־DIR בכלל ועם מרכיב ה־Floortime בפרט.

תנאים להגשת מועמדות לסמינר שלב 1:

  1. קבלה של לפחות 10 שעות הדרכה ממדריכה מוסמכת להדרכה לשלב זה.
  2. המלצת מדריכה.

מורשות להדריך מועמדות לשלב זה:

  • בהדרכה פרטנית:
    מטפלות שסיימו בהצלחה את השלב ה-3 בתהליך ההסמכה.
    במסגרות ציבוריות מטפלות שסיימו בהצלחה את השלב ה-2 ומקבלות לפחות 10 שעות הדרכה על הדרכתן זו ממדריכה מוסמכת ממקצוע טיפולי.
    נשות חינוך שסיימו בהצלחה את השלב ה-3 בתהליך ההסמכה.
  • בהדרכה קבוצתית:
    מטפלות שסיימו בהצלחה את השלב ה-3 ואשר מקבלות לפחות 10 שעות הדרכה על הדרכתן זו. (יש לשים לב למפתח ההמרה של שעות הדרכה קבוצתיות המפורט למעלה).

עמידה בקריטריונים של הצגת המקרה הקצר בסמינר ההסמכה, תקנה למשתתפת תעודת הסמכה של מטפלת DIR שלב 1.

 

שלב 2 – הצגת מקרה מורחב

הניגשות לשלב זה תיבחנה על הבנה אינטגרטיבית של רכיבי המודל וההתערבויות הקליניות השונות הנגזרות ממנה. בנוסף להתערבויות ישירות, תידרשנה להציג הדרכה שלהן או עבודת המערבת התערבויות במרחבים נוספים עם הילד.

תנאים להגשת מועמדות לסמינר שלב 2:

  1. השתתפות בקורס עקרונות מודל ה־DIR
  2. תעודת מטפלת DIR שלב 1
  3. קבלה של 15 שעות הדרכה נוספות (שהתקבלו לאחר ההשתתפות בסמינר ראשון)
  4. המלצת מדריכה.

מורשות להדריך מועמדות לשלב זה:

  • בהדרכה פרטנית:
    מדריכות מוסמכות של ארגון DIR ישראל
    במסגרות ציבוריות בלבד, מטפלות שסיימו את השלב ה-3 ומקבלות לפחות 10 שעות הדרכה על הדרכתן זו ממדריכת DIR מוסמכת ממקצוע טיפולי.
  • בהדרכה קבוצתית:
    מדריכות מוסמכות של ארגון DIR ישראל ממקצוע טיפולי בלבד. (יש לשים לב למפתח ההמרה של שעות הדרכה קבוצתיות המפורט במסמך זה למעלה). מומלץ שקבוצות הדרכה בשלב זה יכללו לא יותר מ-6 מודרכות.

עמידה בקריטריונים של הצגת המקרה המורחב בסמינר ההסמכה, תקנה למשתתפת תעודת הסמכה של מטפלת DIR שלב 2.

מטפלת בוגרת שלב זה רשאית:

  • להדריך מטפלות ונשות חינוך במסגרת החינוכית בה היא עובדת. על המדריכה לקבל הדרכה על הדרכתה זו ממדריכת DIR מוסמכת ממקצוע טיפולי.
  • במסגרת ציבורית תהיה רשאית להכין מטפלות ונשות חינוך להצגת מקרה קצר בסמינר ובלבד שמקבלת לפחות 10 שעות הדרכה ממדריכת DIR מוסמכת ממקצוע טיפולי.

מפתח ההמרה

מיועד לחישוב שעות הדרכה הניתנות באופן קבוצתי.

המרת שעות הדרכה קבוצתית לשעות הדרכה פרטנית תיעשה ע״פ חלוקת סך השעות הכולל שניתנו לקבוצה במס׳ המשתתפות בה, בתוספת מספר השעות בהן הציגה המודרכת את המקרה שבכוונתה להציג בסמינר וקיבלה עליו הדרכה ישירה בקבוצה.

(כך לדוגמה אם מודרכת x השתתפה בקבוצה בת 6 משתתפות והציגה 3 פעמים לאורך השנה את הילד עמו עובדת, יומרו שעות ההדרכה מקבוצתיות לפרטניות עבור מודרכת x באופן הבא:

סך השעות הקבוצתיות לחלק ב-6 + 3 שעות הדרכה ׳פרטניות׳ בהן הציגה).

 

שלב 3 – הצגת מקרה ארוך

הניגשות לשלב זה תיבחנה על הבנה אינטגרטיבית מעמיקה של רכיבי המודל וההשלכות הקליניות שלה. הן תידרשנה להביא עבודה קלינית רחבה הכוללת הדרכת הורים ו/או צוות ועבודה בסביבות שונות.

תנאים להגשת מועמדות לסמינר שלב 3:

  1. תעודת מטפלת DIR שלב 2.
  2. קבלה של 20 שעות הדרכה נוספות (שהתקבלו לאחר ההשתתפות בסמינר שני) ממטפלת שמוסמכת להדרכה לשלב זה. מתוכן לפחות 10 שעות הדרכה פרטנית.
  3. המלצת מדריכה.

מורשות להדריך מועמדות לשלב זה:

  • בהדרכה פרטנית:
    מדריכות DIR מוסמכות. הדרכה זו יכולה להינתן באופן פרטי או במסגרת ציבורית.
  • בהדרכה קבוצתית:
    מדריכות שהינן מטפלות DIR מוסמכות. (יש לשים לב למפתח ההמרה המפורט במסמך זה בהמשך). הדרכה זו יכולה להינתן במסגרת פרטית או ציבורית. (מומלץ שקבוצות הדרכה בשלב זה יכללו לא יותר מ-6 מודרכות).

עמידה בקריטריונים של הצגת המקרה הארוך בסמינר ההסמכה, תקנה למשתתפת תעודת הסמכה של מטפלת DIR שלב 3.

מטפלת בוגרת שלב זה רשאית:

הדרכה פרטנית:

  1. לתת הדרכה, שאינה מוגדרת לצורכי הכנה לסמינר, למטפלות ונשות חינוך, מטפלות ביתיות או משלבות.
  2. לתת הדרכה פרטנית למטפלות ולנשות חינוך המצויות בתהליך ההסמכה לקראת סמינר ראשון.
  3. במסגרות ציבוריות בלבד, להדריך בהדרכה פרטנית מטפלות ונשות חינוך לקראת סמינר שני, בתנאי שמקבלת על הדרכתה זו לפחות 10 שעות הדרכה ממדריכת DIR מוסמכת ממקצוע טיפולי.

הדרכה קבוצתית:

  1. במסגרות ציבוריות בלבד, לתת הדרכה קבוצתית לניגשות לסמינר ראשון, בתנאי שמקבלת לפחות  10 שעות הדרכה על הדרכתה זו ממדריכת DIR מוסמכת בכירה מתחום טיפולי. מומלץ שקבוצות הדרכה בשלב זה יכללו לא יותר מ-6 מודרכות. (יש לשים לב למפתח ההמרה של שעות הדרכה קבוצתיות).
  2. במסגרות ציבוריות בלבד, המטפלת תהיה רשאית להדריך בהדרכה קבוצתית גם מטפלות ונשות חינוך לקראת סמינר שני, בתנאי שמקבלת על הדרכתה זו לפחות 15 שעות הדרכה ממדריכת DIR מוסמכת ממקצוע טיפולי.

מפתח ההמרה

מיועד לחישוב שעות הדרכה הניתנות באופן קבוצתי.

המרת שעות הדרכה קבוצתית לשעות הדרכה פרטנית תיעשה ע״פ חלוקת סך השעות הכולל שניתנו לקבוצה במס׳ המשתתפות בה, בתוספת מספר השעות בהן הציגה המודרכת את המקרה שבכוונתה להציג בסמינר וקיבלה עליו הדרכה ישירה בקבוצה.

(כך לדוגמה אם מודרכת x השתתפה בקבוצה בת 6 משתתפות והציגה 3 פעמים לאורך השנה את הילד עמו עובדת, יומרו שעות ההדרכה מקבוצתיות לפרטניות עבור מודרכת x באופן הבא:

סך השעות הקבוצתיות לחלק ב-6 + 3 שעות הדרכה ׳פרטניות׳ בהן הציגה).

 

שלב 4 – הגשת עבודה כתובה

הניגשות לשלב זה נדרשות להגיש עבודה אשר תבטא בכתב הבנה אינטגרטיבית מעמיקה של רכיבי המודל, המשגות תיאורטיות רלוונטיות וההשלכות הקליניות שלה. כותבת העבודה נדרשת להביא עבודה קלינית רחבה הכוללת הדרכת הורים ו/או צוות ועבודה בסביבות שונות.

תנאים להגשת מועמדות למטפלת:

  1. תעודה של מטפלת DIR שלב 3.
  2. קבלה של סה”כ 45 שעות הדרכה פרטניות מתחילת תהליך ההסמכה מתוכן לפחות 15 שעות הדרכה ממדריכת DIR מוסמכת ממקצוע האם של המטפלת.

מורשות להדריך מועמדות לשלב זה :

מטפלות DIR מוסמכות ושהדריכו לפחות ארבע מטפלות שניגשו ועברו מקרה ארוך בסמינר.

עמידה בקריטריונים של העבודה הכתובה, תקנה למשתתפת תעודת הסמכה של מטפלת ומדריכת DIRמוסמכת.

מטפלת בוגרת שלב זה רשאית:

א. לתת הדרכה פרטנית וקבוצתית הנחשבת כחלק משעות ההדרכה של תהליכי ההסמכה למטפלות ולנשות חינוך הנמצאות בשלבי הכשרה 1, 2 ו־3.

ב. לרכז תכניות DIR במסגרות גניות, ציבוריות ופרטיות.

ג. לתת הדרכה על כתיבת עבודה – לאחר שהדריכה לפחות ארבע מטפלות שניגשו ועברו מקרה ארוך.

  • שימו לב: ארגון DIR ישראל פונה למטפלות ולנשות חינוך להצטרפות לצוות הארגון בהתאם לצרכיו. אין אפשרות מצד ארגון DIR ישראל לקבל לצוות הארגון כל מי שסיימה עבודה כתובה.

 

בהצלחה!

ארגון DIR ישראל