אותו רכיב טיפולי מרכזי במודל ה- DIR בו המטפל "תופר" זמני אינטראקציות רגשיות משמעותיות אשר פוגשות את הילד בשלב התפתחותי המתאים לו ובקונטקסט של יכולות העיבוד הייחודיות שלו.
מטרות ה- Floor time:
- להביא לרצף מתמשך של מעגלי תקשורת בין המבוגר המשמעותי ובין הילד באמצעות יצירת סביבה משחקית מהנה ומשמעותית.
- להצטרף אל הילד בשלב ההתפתחותי בו הילד נמצא ולמשוך אותו לעבר שלבי ההתפתחות הבאים תוך התחשבות בפרופיל הייחודי לילד בתחומי העיבוד השונים.
להבדיל מזמני טיפול אחרים המהווים חלק מן התכנית הטיפולית הכוללת, אל זמני ה- Floor time מגיע המבוגר ללא מטרות טיפוליות מתחומי טיפול אחרים (מטרות הקשורות במוטוריקה, שפה וכו'). התערבות זו אמורה להתקיים בין 6-8 פעמים ביום למשך כ- 20 דק' בכל פעם.
עקרונות מנחים מרכזיים ב- Floor time :
- "לך אחרי היוזמה של הילד" – יזימת פעולה או רעיון היא אחד הקשיים המרכזיים של ילדים עם קושי בקשר ותקשורת. הליכה אחרי היוזמה וההנעה של הילד מעצימה את היוזמה, מעניקה לה משמעות ומעודדת את הילד ליזום עוד. הצטרפות אל היוזמה של הילד מאפשרת התחברות אל העולם שלו, אל מה שמעניין אותו ומגדיל את הסיכוי שיאפשר לנו להצטרף אליו. ההליכה אחרי יוזמת הילד איננה מספיקה. על המבוגר לנסות ולהבין מדוע הילד עושה את מה שעושה. על איזה צורך אותה פעילות שעושה, באה לענות? הבנה זו תעניק מפתח חשוב אל עולמו הפנימי של הילד, אל צרכיו החושיים-רגשיים. היא תאפשר לנו להבין טוב יותר את מעשיו וכן תקדם ותשכלל את האופן שבו אנו נצטרף אל פעולותיו השונות.
- הקדש זמן להתבוננות – בטרם תצטרף אל המשחק של הילד, קח כמה דקות להתבונן על מה שהוא עושה ורק אז הצטרף. התבוננות זו מאפשרת להבין מה מניע את הילד ולפיכך, כיצד להצטרף!
- היה שותף פעיל ונוכח במשחק – על המטפל להנכיח את עצמו על מנת להיות חלק ממשחקו של הילד. המטרה עבור המבוגר היא להשיג את הקשר המשמעותי והמהנה עם הילד ולהפוך את מוקד העניין שלו למשהו משותף לשניכם.
- הצטרף אל הילד בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא – חשוב לבחון בכל טיפול ובתוך רגעי הטיפול מחדש, את המקום בו הילד נמצא באותו רגע. המותאמות של ההצטרפות אל הילד בשלב ההתפתחותי בו הוא נמצא, היא המפתח המרכזי שבאמצעותו נוכל להביא את הילד לידי חיבור מהנה ועמוק ולטיפוס בשלבי ההתפתחות הבאים.
- הרחב והעמק את ההתנסות של הילד – חשוב להעצים כל יוזמה ובמקביל להרחיב את היכולת בהתאם לשלב בו הילד נמצא.
- נסה ליצור שרשראות ארוכות של מעגלי תקשורת רבים ככל האפשר. הם המייצרים את החיבור וההנאה המשותפת בשלב הראשון ובהמשך מאפשרים למידה, הבנת העולם וחשיבה מופשטת. הלמידה וההתפתחות בכל תחומיה, מונעים מתוך קשר משמעותי עם המבוגר.
- התאם את עצמך אל הפרופיל הייחודי של הילד – ההבנה של צרכיו החושיים/רגשיים של הילד תאפשר מותאמות גבוהה יותר, לצד הבנה של התנהגויותיו ופתרון מצבים מאתגרים.
- ספק הזדמנויות לפתרון בעיות – מצבים בעייתיים ידרשו מהילד לחשוב באופן עצמאי. חשוב שהאתגר יהיה כזה איתו מסוגל להתמודד ולא פחות חשוב, שהילד יחוש שאינו לבד אל מול הבעיה והמבוגר, נמצא לצידו ותומך בו בתהליך שבדרך אל הפתרון. חשוב שהאתגר שהמבוגר מציב, יהיה כזה המותאם ליכולותיו ההתפתחותיות של הילד.
- פתח את הדלת אל העולם הסימבולי – נצלו הזדמנויות לערב מרכיבים דמיוניים במשחק. הדבר יאפשר טיפוס בסולם ההתפתחותי לעבר יכולות של חשיבה מופשטת.