כיום בתוך גנים תקשורתיים שונים בארץ מתקיימות תכניות DIR שונות, כאשר בראש כל תכנית עומד מדריך DIR שתפקידו להדריך את הצוות בעקרונות המודל ולעזור בבנייה ויישום של התכנית הגנית הספציפית לאותו גן. מדובר במודל שנועד להכשיר צוות – הצוות החינוכי, הכולל גננות וסייעות, והצוות הפרא רפואי שכולל את המטפלים בגן. ההכשרה נועדה להקנות שפה משותפת לצוות שעובד יחד כך שכולם ידברו אותה ויוכלו ליישם את ה"מושגים" שלה בשעות היום השונות.
אחד היתרונות המשמעותיים בבחירת מודל זה כמודל הנכנס לגנים הוא היכולת להפוך את הידע המוצג במודל לכלים מעשיים לעבודה עם ילד. בעצם, הדרך שבה אנחנו חושבים ומבינים את הילד דרך גישת ה DIR הופכת לדרך העבודה ומתרגמת לכלים מעשיים שניתן לעשות בהם שימוש בעבודה יומיומיות במגוון סיטואציות במהלך היום. המודל נותן כלים לגשת לכל ילד בגן בהתאם לצרכים שלו – השלב ההתפתחותי שלו, הפרופיל החושי-רגשי שלו, תוך לקיחה בחשבון את האופן בו אנו מתקשרים איתו והגדלת המותאמות אליו לפיכך. הקצב, העוצמה, המהירות שבמגע, בקול ובמבט שלנו הם דוגמאות למושאי מותאמות.
עקרון חשוב בתכנית DIR גנית – העבודה האפקטיבית. מדיי יום בגן, בנוסף לטיפולים וללמידה, הצוות עסוק ביישום המודל בזמנים גניים שונים דוגמת זמן אוכל, החתלות, שטיפות ידיים ועוד. לפעילויות אלה יש את הפוטנציאל להפוך לפעילויות אינטראקטיביות, כאשר הגוונים האפקטיביים השונים יכולים להפוך פעילות שגרתית לפעילות משמעותית בעלת פוטנציאל לקשר, לפתרון בעיות, לחשיבה וללמידה. כלומר, העבודה סביב האפקט בתוך הגן היא מניע מרכזי לעבודה היומיומית ויכול לתמוך בילד – בוויסות שלו, בהבנה, בקשרים שהוא יוצר עם מבוגרים בסביבתו ולפיכך ביכולתו ללמוד ולהתפתח.
מה כוללת תכנית גנית כוללנית:
- זמני Floortime במהלך היום.
- עבודה סנסו-מוטורית.
- עבודה מובנית חלקית.
- התייחסות הן לעבודה פרטנית והן לעבודה קבוצתית.
- עבודה עם הורים
בניית תכנית המותאמת לגן ספציפי דורשת הסתכלות הן על כל ילד כאינדיבידואל בגן אך גם על ילדי הגן כקבוצה, על אנשי הצוות ועל מאפיינים ייחודיים של כל גן. כלומר, היכרות עם פרופילים אינדיבידואליים של כל ילד בנפרד, פרופיל הגן כקבוצה, פרופילים של אנשי הצוות וצרכים שונים של הגן. בעצם מתאימים תכנית לפרופיל של גן, ולא את הגן לתכנית נתונה. חשוב לזכור כי התכנית היא דינאמית ומשתנה עם הזמן ועם צרכי הגן.