עבודה מובנית חלקית הינה מרכיב במודל ה-DIR אשר בו מתאפשרת למידה של מיומנויות חדשות ומגוונות, באמצעות הצבת אתגרים משמעותיים עבור הילד, זאת בתיווך ובתמיכת המבוגר. בעבודה מובנית חלקית המטרות הן התפתחותיות ומיושמות במהלך התנסויות יומיומיות: בבית, במסגרות החינוכיות ובטיפולים.
מטרות העבודה המובנית חלקית:
- למידת יכולות חדשות בתחומי התפקוד השונים: קוגניטיבי, שפתי, מוטורי, חברתי, רגשי – זאת בהתאם לשלבים ההתפתחותיים של הילד ולצרכיו.
- למידה המתרחשת מתוך הזדמנות עצמאית להתנסות ולפתרון בעיות בסיטואציות משמעותיות עבור הילד.
- ההזדמנות של הילד לחשוב.
עקרונות העבודה המובנית חלקית:
- הלמידה מתרחשת באמצעות הצבת אתגרים שונים שעל הילד לפתור, זאת במהלך סיטואציות יומיומיות ובמהלך הטיפול.
- הלמידה מתרחשת כאשר החוויה תהיה מקושרת לפעילות משמעותית ופונקציונאלית עבור הילד.
- סיטואציות מובנות חלקית מאפשרות עיבוד ולמידה של מיומנויות וכישורים מגוונים – קוגניטיביים, מוטוריים, רגשיים, שפתיים, חברתיים וכאלו הקשורים ביכולות של עיבוד חזותי מרחבי.
- האיזון בין הלמידה הספונטאנית של הילד ב Floortime והאלמנטים המובנים וה מובנים חלקית יותאמו לפרופיל שלו ולצרכיו.
- הפעילות צריכה להיות הדרגתית מבחינת הקושי, מחולקת ל'צעדים קטנים' , מלווה בתמיכה חושית ואפקטיבית.
יש לאפשר לילד הרוכש מיומנויות וכישורים בצורה מובנית, לתרגל את הכישורים הנלמדים בצורה דינאמית, ותוך כדי תכנית floortime - המדגישה ומאפשרת שימוש ספונטני בכישורים הללו.
אסטרטגיות לעבודה מובנית חלקית:
- יצירת עניין וסקרנות על ידי המבוגר להתמודד עם אתגר כלשהו באמצעים בונים ביניהם יצירת גורם הפתעה מעורר מוטיבציה, שינויים בתבניות המוכרות או על ידי יצירת בעיות שעל הילד לפתור.
- ניצול סיטואציה יומיומית מוכרת לצורך עבודה על פתרון בעיות בדרך משמעותית עבור הילד.
- הגברת העניין והמוטיבציה של הילד באמצעות שימוש באפקט מעורר ומפתה לחשיבה.
- המבוגר ייתן לילד את העצמאות המרבית גם אם התוצאה הסופית אינה 'מושלמת'. אנחנו לא מחפשים אחר התוצר אלא לאחר תהליך שבו הילד מתנסה, עצמאי, פעיל וחושב.
בתכנית DIR מקיפה יותאמו מטרות העבודה המובנית חלקית לשלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא ולפרופיל הייחודי לו כאשר השאיפה היא לנצל את הזדמנויות היומיום והאינטראקציות הספונטאניות ע"י אנשי החינוך והטיפול השונים כמו גם ע"י ההורים לצורך קידום הילד לעבר המטרות שהוגדרו ע"י ההורים ואנשי הטיפול השונים.