מעורבותו של הרופא בעבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם מתחילה כבר בתהליך האבחון וממשיכה גם לאחר מתן האבחון. בעבודת צוות רב מקצועית במסגרת תכנית DIR מקיפה, ניתן מקום משמעותי להתערבות ולמעקב הרפואי ולכן הרופא הינו חלק בלתי נפרד מן הצוות אשר מטפל בילד.
לקשיים התפתחותיים בכלל ולהפרעות על הקשת האוטיסטית בפרט נלוות לעיתים תחלואות נוספות (על רקע מוטורי, נוירולוגי, רגשי וכו') אשר להן נדרשת התערבות רפואית, בדיקות ומעקבים בתדירויות שונות.
ההורים והצוות המטפל מצויים בקשר שוטף עם הרופא אשר מנהל את המעקב הרפואי וביחד, מנסים להבין ולטפל בסימפטומים שונים על מנת לשפר ולקדם את תפקודו של הילד בתחומי ההתפתחות השונים.
חשיבות עבודת הצוות גם ביחס להתערבויות רפואיות שונות היא רבה שכן הצוות (הטיפולי והחינוכי) אשר מטפל בילד, הוא האמון, ביחד עם ההורים כמובן, על מתן המשוב לרופא ביחס לתפקודו של הילד ולהשפעת ההתערבויות הרפואיות השונות על תפקודו של הילד בחיי היומיום ובסיטואציות השונות.
המודל רואה במעורבות הרופא – הן בתהליך ההערכה אך בהמשך גם בתהליך הטיפולי עצמו – חשיבות רבה אשר מאפשרת חשיבה רב צוותית רחבה לצד בחינה מתמדת של התפתחותו של הילד ובחירת האמצעים והדרכים השונות על מנת להביא לקידומו באופן המיטבי.